اما .... در اين موجود فقط يك نكته تاريك به چشم
ميخورد :
او ارزش گوهر والاي خود را از ياد مي برد
با توجه به ارزش والاي زن در اسلام ،ودر مقابل تبليغات منفي غرب،چگونه مي توان زنان را به هويت واقعي شان آشنا نموبراى بازيابى هويت و احياى شخصيت زن، عوامل و زمينههاى متعددى نقش دارند كه اين عوامل مكمل يكديگر هستند. در اين جا به برخى از آنها اشاره مىشود:
1 - بيان جايگاه زن در اسلام
2 - واگذارى برخى از مسئوليتها به آنان
3 - مبارزه با تهاجم فرهنگى غرب
4 - تذكر و يادآورى آثار زيانبخش آزادى از نوع غربى با استفاده از آمار و مستندات
يكى از عوامل مهم احياى شخصيت زن، بيان جايگاه زن در اسلام است، در جامعه اسلامى كه قرآن و معصومان(ع) از قداست خاصى برخوردار است، بيان جايگاه و ارزش واقعى و شخصيت انسانى زن با بهرهگيرى از قرآن و روايات، يكى از عوامل تأثير گذار در هويتيابى زنان به حساب مىآيد.
اگر زنان بدانند كه شخصيت آنان در بى حجابى و بى عفتى ظهور نمىكند، بلكه شخصيت آنها در عفت، دين دارى و رعايت ارزشهاى اسلامى ظهور مىكند، به هويت خويش بر مىگردند.
البته بيان جايگاه زن در اسلام بايد مبتنى بر منطق و استدلال صورت گيرد.
استاد شهيد مطهرى يكى از راههاى جذب زنان به حجاب را بيان فلسفه حجاب دانست، همين طور وى تشخيص داد كه براى آشنايى زنان به جايگاه خود در آموزههاى دينى، تدوين كتابهاى تحليلى و علمى مانند نظام حقوق زن در اسلام نياز است كه خود به تدوين چنين كتابى پرداخت.
براى تعيين جايگاه زن در اسلام، حوزههاى علميه، عالمان دين، نويسندگان و رسانههاى گروهى وظيفه دارند كه با برنامههاى نظاممند به بيان جايگاه زن در آموزههاى اسلامى، بپردازند.
بايد به زنان آموخت كه زن با افكار جاهليت مبارزه نموده و به زن بها داد تا آن جا كه قرآن درباره حضرت مريم (مادر عيسى) فرموده است كه: درمحراب عبادت همواره ملائكه با او سخن مىگفتند و از غيب براى او روزى مىرسيد.
از لحاظ مقامات معنوى آن قدر كارش بالا گرفته بود كه پيغمبر زمانش را در حيرت فرو برده بود.(1) با آگاهى زنان از شخصيت و ارزش واقعى خود، ارزش و شخصيت و سعادت خود را در امور پست و پايين جستجو نمىكنند.
يكى از راهكارهاى مهم هويت يابى زنان، واگذارى برخى از مسئوليتها به آنان است.
حضور زنان در صحنههاى سياسى و اجتماعى موجب مىشود: زنان باور كنند كه در آموزههاى دينى براى آنها مسئوليتهاى مهم تعريف شده و آنان مانند مردان مىتوانند مسئوليتهاى همسو با شرايط روحى و فيزيكى زنان را داشته باشند.
بهتر است حضور زنان صدر اسلام در صحنههاى مختلف و بيعت آنان با پيامبر اسلام بيان شود.
مبارزه با تهاجم فرهنگى نيز راهكار مفيد جهت خنثى سازى تبليغات غرب عليه زنان را مىطلبد. غرب با بهرهگيرى از ابزار و وسايل تبلغى همسو با شرايط زمان چنين وانمود كرده است كه در اسلام حقوق زن ناديده گرفته شده و به زن آزادى سياسى، اقتصادى و اجتماعى داده نشده است از سوى ديگر غرب از جايگاه زن در غرب تبليغ نموده و به فرهنگ سازى پرداخته كه غرب آزادى سياسى، اجتماعى و... براى زن به ارمغان آورده است. همچنين از تساوى حقوق زن و مرد سخن گفته و جهان اسلام را متهم به نقض حقوق زنان نموده است.
براى خنثى سازى تهاجم فرهنگى غرب بايد به فرهنگ سازى و تغذيه فرهنگى پرداخت و اثبات نمود كه اسلام پاسدار حقوق زنان بوده و به زنان استقلال سياسى واجتماعى و... داده است.(2) شهيد مطهرى با انتقاد از تبليغات غرب باور دارد كه اگر غرب در عصر حاضر استقلال اقتصادى و... زن را مطرح كرده، اسلام در هزار و چهارصد سال آن را مطرح كرده است. وى مىنويسد: "اسلام درهزارو چهارصد سال پيش اين قانون را گذرانده و گفت: "للرّجال نصيب ممّا اكتسبوا و للنّساء نصيبٌ ممّا اكتسبن"(3)... پس قرآن كريم سيزده قرن قبل از اروپا به زن استقلال اقتصادى داد"(4)
يكى از راههاى مهم مبارزه با تهاجم فرهنگى، شبههشناسى و شبهه زدايى است، يعنى بايد نخست شبهههايى را كه در خصوص حقوق و جايگاه زن در اسلام وجود دارد، شناسايى كرد و سپس با اتخاذ سياستهاى منطقى و راهكارهاى مفيد شبهه زدايى نمود.
ايجاد زمينهها و شرايط لازم براى ازدواج و ايجاد تعادل در مسايل جنسى و توجه به خواستههاى جوانان در حدودى كه شرع و دين مشخص نموده است نيز بايد مورد توجه قرار گيرد.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
پى نوشتها:
1 - نظام حقوق زن در اسلام، ص 175.
2 - ر. ك: حسين نورى همدانى، جايگاه بانوان در اسلام، ص 59 به بعد؛ تفسير الميزان، ج 2، ص 273؛ اسد اللَّه جمشيدى، جستارى در هستىشناسى زن، ص 59 به بعد.
3 - نساء (4)، آيه 32.
4 - نظام حقوق زن در اسلام، ص 216 (مجموعه آثار، ج19.)